Assalamualaikum dan Salam sejahtera.. Selamat datang ke blog Noor Hanim.. sudi-sudi la follow saya.. terima kasih..

Monday 29 November 2010

belajar wat kuih apam pelangi...:)

Alo frenzzz...
nak share ckit ngan korang pew ak wat ary nie...

Alkisah.....
mak aku ajak g umah Langkap...
mulanya macam nak tak nak je...
tapi ak nie kan jenisnya suke kuar sebabnya suka dok dalam kereta...
tu la tabiat aku...

sampai je umah langkap pas solat magrib mak aku soh masak...
ala....malasnya..
tolong je la mak aku dari aku dok lepak xtaw nak watpe...
pas siap masak mak ak ajak aku buat kuih...
ak pon folllow jew la...
huh...bez ow wat kiuh apam.
name kuih apam tu is 'apam pelangi'
sedap seyyyhhh...
xberenti aku makannya...

korang nak taw carenya???
xsalah kan kita share2 ilmu...
emm...
gini...

antara bahan-bahan yang diperlukan ialah:-

- telur 4 biji
-gula 300g
-baking powder
-ovalette
-perisa vanilla
-sedikit garam
-tepung 260g
-pewarna (dalam 3 jenis pewarna)

mungkin korang lebih paham baham-bahan bila tengok gambar nie...

                                           gambar 1...:)

                                          gambar 2...:)

nie la gambar bahan-bahannya...

nie palak cara-cara nak watnya...

-pecahkan 4 biji telur
-masukkan 300g gula...
- blankan..
-masukkan perisa vanila mengikut 1 sukatan penutup botol perisa vanilla itu,
-masukkan 1 sudu biasa ovalette,
-masukkan sedikit garam (sedikit je taw),
-gaul bagi sebati..
-masukkan tepung dan gaul bagi sebati...
-agihkan adunan itu kepada 3 bekas..
-kemuduan letakkan sedikit pewarna yang berlainan di setiap bekas yang telah di agihkan..
-gaul sehingga sebati..
-masukkan adunan ke dalam bekas loyang dari tepi...
-kemudiam kukuskan selama 45 minit (api kecik)

-selepas 45 minit..

- siap,,,
-boleh dipotong...
emmm yamyyyy

nie la antara hasilnya.....:)


                                                ........:)

                                                .......:)

                                                ......:)
                                                .......:)

                                             ........:)

                                           ........:-)

ermmm korang try la wat...
bezzz
bahan-bahannya pon bkn mahal,,,
puas dapat makan air tangan sendiri...
heheheh....:)

2 comments:

  1. ala.. . . Kuih ni senang je.. . petik jari dah siap dah. . . . :P

    ReplyDelete
  2. try la klo boleh...
    ha ha ha...
    pastu kasi ak rasa...
    orait??

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...